lauantai 9. huhtikuuta 2016

USA trip: Los Angeles pt. I

Keskiviikkona 6.4. oli aamulla ihan mieletön keli, joten lähdettiin heti aamupalan jälkeen ajelemaan kohti Beverly Hillsiä ja Santa Monicaa. Mikko kettuuntui Sunset Boulevardin ruuhkiin ja koukkasi pienemmille teille johdattaen meidät legendaariselle Mulholland Drivelle. Siellä oltiin taas melkoisen O_____O -ilmeellä kun äimisteltiin toinen toistaan hienompia taloja ja niiden välistä pilkahtelevaa maisemaa. Pysähdyttiin myös pariin kohtaan ottamaan kuvia ja ihastelemaan alhaalla näkyvää kaupunkia.
Ilma viileni kun päästiin vuorilta alas rannalle ja jostain ilmestynyt sumupilvi teki maiseman todella harmaaksi. Vähän harmitti kun oli koko päiväksi luvattu lämmintä ja meillä oli uimakamppeetkin mukana, mutta ei viitsitty edes kastaa varpaita tyyneenmereen. Käytiin kuitenkin kävelemässä Santa Monica Pier'ssä ja otettiin lounaaksi erittäin maistuvat Japadogin hodarit (Anthony Bourdain approves!). Meikäläinen pääsi taas kuvaan jonkun aasialaisen turistin kanssa, liekö syynä hiustenväri vai mikä... :D Santa Monicasta käveltiin Venice Beachille asti ja ohitettiin mm. legendaarinen Muscle Beach, tuo kehonrakennusbuumin pyhä alkupiste. Illalla käytiin vielä yksillä hotlan läheltä löytyvässä Mohawk Bendissä, jossa löytyi hanasta n. 70 eri olutlaatua.
paita Lindex / alla bandeautoppi Pieces / shortsit Seppälä / tossut Skopunkten / reppu Marimekko

Torstaina oli yhä todella ankea sää, joten lähdettiin vain ajelemaan ja päädyttiin pyörähtämään Walmartissa ja Rossissa. Melkoisia mestoja molemmat, Amerikassa kaikki todellakin on suurta... Majapaikassamme on vähän yksipuolinen aamupala, joten ostettiin Walmartista vähän tykötarpeita tuleville aamuille. Kauppareissun lopuksi poikettiin vielä In 'n Out Burgerissa, myöskin Anthony Bourdainin suosittelema paikka :D
Kiiruhdettiin hotlalle ennen iltapäivän ruuhkia ja meikä kiskaisi pienet päikkärit ennen lähtöä Downtowniin, ohjelmassa oli nimittäin NHL-matsi Staples Centerillä! Kyseisen ottelun liputhan olivat maaliskuussa ensimmäinen hankinta lentolippujen ostamisen jälkeen... ;) Päätettiin kaikista ennakkokäsityksistä huolimatta kokeilla julkista liikennettä ja kyllähän sitä jo iltapäiväneljän aikaan oli bussissa jo jos jonkinlaista hiihtäjää. Yksi yritti myydä Tommille puhelintaan ja toinen kyseli hirveästi kaikkea kun kuuli että olemme Suomesta. Päätetiin, että kotimatka taitetaan varmuuden vuoksi taksilla...
Oltiin Downtownissa hyvissä ajoin ennen peliä, joten alettiin etsiä sopivaa ruokapaikkaa ja bongattiinkin hallin vierestä (sori, taas) legendaarinen Hooters! Pohdin olisiko ruoka aivan shaibaa kun kyseinen ketju on kuuluisa jostain ihan muusta syystä, mutta sinihomejuustoburgeri meni heittämällä top-vitoseen! Tippeineen kolme annosta (+kaksi olutta ja yksi cokis) kustansi $70, aika perushintatasoa siis.

Sitten olikin aika siirtyä Staples Centeriin jännittämään paikallismatsia LA Kings vs. Anaheim Ducks. Pojilla meinas tulla suru puseroon, kun areenalla ei hyväksytty suomalaista ajokorttia henkilöllisyystodistuksena, joten Bud Lightit jäivät ostamatta. Ehdottivat tosin että pyydetään joku paikallinen hakemaan pojille oluet, jokseenkin ristiriitaista :D Ostettiin sitten vaan popcorn-ämpäri ja limppari, jotka sai käydä erätauolla uudelleentäyttämässä. Vedinkin heti ekan erän aikana hirveät poppariöverit.... Tauolla törmättiin myös yhteen suomalaispariskuntaan, olivat vielä raumalaisia!
Halli oli lähes täynnä, oli suomalaiselle pieni shokki kun 18 000 ihmistä ympärillä huutaa lähes taukoamatta. Allekirjoittanut tosin pahoitti mielensä kun yleisöä suorastaan yllytettiin haukkumaan vierasjoukkuetta, ihan jäätävää settiä! Itse ottelu oli kuitenkin mielenkiintoinen, vähän menevämpi meininki kuin esim. SM-liigan matseissa ja kotijoukkue voiton sitten vei lukemin 2 - 1.

Pelin jälkeen lähdettiin etsimään taksia, mutta yksikään kuljettaja ei suostunut lähtemään majapaikkamme suuntaan o_O Päädyttiin lopulta kävelemään se reilun kolmen mailin matka, loppuvaiheessa vähän pimeitä katuja kuumotellen ja rahoja siirrellen parempaan piiloon. Tuli sitten sekin koettua, onneksi ei saatu seuraksi mitään laitapuolen kulkijoita vaikka matkan varrella ohitettiinkin monta koditonta :/

Taidan jättää tämän päivän eli perjantain selostukset seuraavaan postaukseen, tästä tulee muuten ihan hävyttömän pitkä :D Nyt nukkumaan, huomenna pitkä ajomatka Arizonaan edessä!

(Edit. Julkaisupäivänä näkyy olevan 9.4., mutta kahdeksannen päivän iltana tätä täällä kirjoitan.)